همایش بزرگ کوهنوردی اهر با شرکت زنان ومردان غیور

روزجمعه 93/3/30 همایش بزرگ کوهنوردی با شرکت گروههای کوهنوردی اهر ( گروه کوهنوردی شیوراهر _ داغ داش _ قوشاداغ _ کسری - قره داغ و داوطلبین آزاد)و سایر شهرهای میهمان (تبریز - مرند - اسکو - ملکان -هریس - مهربان ) صعود هماهنگ خود را با حضور بیش از210 نفر به قله زیبا وسر سبز قوشاداغ اهر به ارتفاع 3140 متر آغاز نمودند.دراین همایش کلیه اعضای گروههای شرکت کننده با انسجام کامل به پیشروی آقای جوادعبدی سرپرست گروه کوهنوردی شیور وبا سرپرستی و هدایت آقای پورشیخ و آقای پیروزنیا قله را فتح ودرساعت 6 بعدازظهر همان روز به اتمام رساندند.در اینجا جادارد از سرپرست محترم کوهنوردی اهر آقای پورشیخ تقدیر وتشکر بعمل آید واز سایر عزیزان آقایان پروزنیا جواد عبدی ومعتمدی که واقعاً زحمت کشیدند.بدینوسیله قدردانی و تشکر می کنیم دست شما درد نکند.

قوچ گولی

آقای پورشیخ سرپرست محترم هیئت کوهنوردی اهر

گروه کوهنوردی جدیدالتاسیس قره داغ اهر

قله به ارتفاع 3140متر

تاريخ : شنبه 31 خرداد 1393برچسب:, | 18:20 | نویسنده : ناصرکریمی |

طبیعت از گذشتگان به ما ارث نمانده بلکه امانتی است از نسل آینده در دست ماپس در حفظ آن بکوشیم

باسلام و عرض ارادت به همه سروران عزیزم

گروه کوهنوردی شیور درساعت 6  صبح روز جمعه مورخه 93/3/23 با 22 نفر از اعضای شرکت کننده در محل قرارگاه حاضر وبرابر برنامه شش ماهه به مقصد (شیروان درسی سبلان) سوار مینی بوس شدیم. ولی بعلت نامساعد بودن هوا وبا مصلحت ومشورت دوستان برنامه را عوض کردیم وبطرف پیرداغی واقع درایشگ امبر ورزقان به راهنمایی آقای قهرمان صفری که درمنطقه سالها خدمت کرده به راه افتادیم.پس از گذشتن از ورزقان به روستای اوخارا رسیدیم.در این روستا گروه از ساختمان تاریخی امیر ارشد بازدید کردند.دوباره به راه خود ادامه دادیم پس از سی چهل دقیقه باپشت سرگذاشتن روستای مشگ عنبربه روستای (سام سام ) رسیدیم. دراین روستا از مینی بوس پیاده شدیم واز چشمه این روستا آب برداشتیم وپیاده روی را شروع کردیم. درمسیر حرکت پس از یک ونیم کیلومتر به روستای (برین دره ) رسیدیم. دهکده کوچکی بود با مردمان مهربان و میهمان دوست البته زلزله همه این روستاها را ویران کرده ولی جای خوشحالی است که به کمک مسئولین محترم اکثر خانه ها تبدیل به احسن وضذ زلزله شده که جا دارد از همه مسئولین محترم تقدیر و تشکر گردد.از این روستا هم گذشتیم و به راهمان ادامه دادیم  در نزدیکی روستای (یوخاری قیشلاق) به سمت چپ وبطرف قله پیر داغی صعود کردیم . دو سه ساعت بعد  قله فتح شد.این قله چشم انداز جالبی داشت .چون ازاین قله هم تبریز وهم اهر هر دو درجهت مخالف دیده می شد. جاهایی که  ازاین قله دیده می شد. عبارتنداز -تبریز-اعینالی-کوه اینانی نخجوان- -کوه های ارمنستان -کوه کامتال- کوه های سونگون- کوه شیور- اهر- ورزقان- کوه گچی قران-سبلان-اوکوز داغی هریس-مناطقی ازهریس-مناطقی از خواجه- و سهند . پس از تماشای زیاد به قسمتی از آذربایجان بطرف پایین حرکت کردیم. در دامنه کوه در کنار چشمه ایی ناهار خوردیم وپس از استراحت بطرف مینی بوس به راه افتادیم.ساعت نوزده سوار منی بوس شدیم وبطرف اهر حرکت کردیم.به امید روزهای بهتر

مسیرحرکت

خانه امیر ارشد در روستای اوخارا

روستای سام سام کنار چشمه

روستاهای آبادشده بعداز زلزله

و این هم قله

کوه اینان نی نخجوان

تاريخ : یک شنبه 25 خرداد 1393برچسب:, | 18:2 | نویسنده : ناصرکریمی |

کوه زیباست ای انسانها بیایید این زیبایی را باریختن آشغال ازآن نگیریم .

گروه کوهنوردی شیوراهردر مورخه 93/3/16 روز جمعه ساعت6صبح به تعداد 11نفر از اعضای گروه با یک دستگاه مینی بوس از اهر حرکت وبا گذشتن از جلو قیزیل قیه که درحقیقت نقطه شروع شیور از طرف جنوب است گذشته و2کیلومترمانده به معدن سنگ ازمینی بوس پیاده شدیم وکوهپیمایی را شروع کردیم.درمسیرازچشمه ایی که آب خنک وگوارایی داشت.آب برداشتیم وبه کوهپیمایی ادامه دادیم.هواخیلی خوب بودچشم از دیدن این همه زیبایی سیر نمی شدوزبان از وصف آن قاصر است. بعد از گذشتن از کنار قلعه هاودیدن مناظر زیبایی که ایلات در دامنه شمالی بوجودآورده بودندبه کاروانسرا رسیدیم.از کارونسرا جز خرابه چیزی بجا نماده ولی همه جا سرسبزبود.بعد ازصرف نهاروکمی استراحت به راه خود ادامه دادیم ودر نزدیکی روستای انجرد سوار مینی بوس شدیم وبه اهر برگشتیم. ابولفضل عبدی

شیور را بیشتر بشناسیم

شیوردر شمال اهر به فاصله ي 20 کيلومتري، کوه هاي ديوار مانندي قد کشيده اند که زمين هاي پست شمال و جنوب اين محل را از هم جدا کرده است. معروف ترين قسمت اين کوه، قلعه ي « شيور » نام دارد. از ديرباز به دليل موقعيت مناسب و استراتژيک از آن جا به عنوان قلعه استفاده مي شده است. شيور داراي دو قله ي تقريباً مرتفع است که در نزد اهالي محل به « قاباخ قلعه » و « دالي قلعه » مشهور هستند. در بعضي از روستاهاي اهر بعضاً افسانه اي هم به صورت پراکنده در مورد اين دو قله شنيده مي شود. به اين صورت که يکي از اين قله ها پسري جوان و ديگري دختري زيبا است که عاشق هم بودند و اما توسط جادگري کينه توز به سنگ تبديل شده اند. ارتفاع 2652 متري کوه شيور در زمان بابک خرمي جزو قلاع آن ها بوده و قلعه ي بابک درست در امتداد مستقيم قلعه ي شيور واقع شده است. چندين غار طبيعي بزرگ و کوچک ( کوهول ) در اين محوطه وجود دارد که «‌‌آيي ماغاري » يکي از آن هاست. در دامنه ي قلعه به طرف جنوب دو تپه ي مدور وجود دارد که در محل به يکي از آن ها « بويوک گِرت » و به ديگري « بالا گِرت » ( گرد ) گفته مي شود. يکي از « گِرت » ها داراي معدن مس است .در قسمتي از کوه شيور صخره اي وجود دارد که به « سوپاند » معروف است. يک قطعه سنگ به اندازه ي تقريبي 3 برابر يک ساختمان سه طبقه به طرز عجيبي در روي قسمتي از کوه قرار گرفته است. وقتي از دور نظاره مي کني مثل اين است که سنگي با آن عظمت در هوا قرار گرفته است. زير آن غاري است عظيم که حدود 2 الي 3 هزار دام در آن جاي مي گيرد. در قديم به « اوجاق » معروف بوده و مردم نذر داده و گوسفند قرباني مي کردند.حالا هم بعضي ها جهت اداي نذر به آن جا مي روند. در بالاي « جوبند » به طرف شيور تپه اي وجود دارد که به « گؤموش کاني » ( معدن نقره ) معروف است. در زمان حکومت شاهي در ايران از آن بهره برداري مي نمودند که بعدها دهانه ي آن توسط اداره ي معادن مسدود شده است. در امتداد شرق قلعه ي شيور محدوده ي تقريباً عظيمي به مساحت 25 هکتار به نام « چوئوش گؤلي » بقعه شده است. به احتمال قوي مربوط به دوران قبل يا اوايل حکومت صفويان مي باشد. پهناي آب بند که در قسمت جنوب آن قرار دارد با ديواره ي ضخيم از جنس سنگ و ملات آهک و سفيده ي تخم مرغ به اندازه ي درازکش دو نفر با قد معمولي ساخته شده، دهانه ي آن را هنگام آبگيري که از اواسط پاييز تا اواسط بهار سال بعد معمول بود با موم مسدود مي کردند که کوچک ترين نشتي از آن ديده نمي شد. آب اين «‌ سد » از محل باران و ذوب برف کوه شيور و چشمه ها تأمين و ذخيره مي شده است. پاياب اين « گؤل » تقريباً کليه ي مزارع روستاي زندآباد تا محدوده ي ابللو و ابريق و همه ي زمين هاي روستاي جوبند بوده است. براي جلوگيري از هدر رفت آب، همه ي مزارع به وسيله ي لوله هاي سفالي « گؤنگ » لوله کشي شده بود که حتي به نقل از اهالي در هنگام شخم هاي عميق در بعضي نقاط هنوز هم « گؤنگ » بيرون مي آيد. مقداري هم از همين آب چوئوش گولي به وسيله ي لوله ( گؤنگ ) از طريق « گؤتورگه » ( که متأسفانه اخيراً به دليل عدم ارزش نهادن به نشانه هاي باستاني موجود شهرمان از بين بردند.) به محوطه ي بقعه ي شيخ شهاب الدين اهري در جنوب شهر اهر آورده مي شد. با توجه به مستندات مطروح مي توان گفت که روزگاري در اين منطقه از قره داغ کشاورزي مکانيزه وجود داشته و پايگاه مهمي براي توليد انواع غلات منطقه بوده است.

مسیر حرکت

مسیر حرکت

آقای عیسی جعفری سرپرست گروه

تاريخ : دو شنبه 12 خرداد 1393برچسب:, | 10:56 | نویسنده : ناصرکریمی |

طبیعت را دوست بداریم چون نشاط انگیزوحیات بخش است.

درتاریخ 2/3/93 روز جمعه گروه کوهنوردی شیور به تعداد 10 نفر به سر پرستی آقای بهمن مسعود نیا با برنامه ریزی وامادگی قبلی ساعت 6:30 صبح از اهر حرکت نموده ودر ساعت 8:30 در محلی به نام (خریل حاچاسی) که نقطه ی آغاز پیاده روی بود از مینی بوس پیاده شده وپس از حدود یک ساعت راهپیمایی در گوشه ای از بهشت قره داغ به نام (دئیر) که جایی پر گل وچمنزار ومرتفع در مسیر روستای (مزگر) می باشد برای صرف صبحانه اتراق کردیم . بعد از سیر وسیاحت اطراف همان منطقه ویکساعت بعد برای صرف چای نشستیم واستراحت مفصلی داشتیم تا حدود ساعت 12:30 به سمت روستای (بهروز)به راه افتادیم .جای همنوردان عزیز که در این سفر با ما نبودند واقعا خالی که باران شدید اما لذتبخش یقه مان را گرفت ومدت 45 دقیقه متوالی در زیر باران راه رفتیم وبه روستای بهروز رسیدیم وپس از طی مسیر به سمت روستای وایقان در دره ای با صفا وجنگلی برای ناهار توقف کوتاهی کرده ودوباره با شروع باران مجدد به مسیر ادامه دادیم وساعت 6 عصر وپس از طی مسیر 5/16 کیلو متری در سه راهی وایقان –آینالو سوار ماشین شده وضمن توقفهای کوتاه مدت در طول راه درساعت 10شب به اهر رسیدیم .ضمن عرض خسته نباشید به همه ی همنوردان در این مسیر خاطره انگیز سلامتی تمام کوهنوردان را آرزو دارم .